حس‌آمیزی رودکیانه
سفر1
ابوحیان توحیدی دانشمند ایرانی که نزدیک به هفتاد سال بعد از رودکی درگذشته، از ابوعلی مسکوی فیلسوف و تاریخ‌نگار، پرسش‌هایی در موضوع‌های گوناگون کرده و او پاسخ نوشته است. این پرسش‌ها و پاسخ‌ها در کتابی به نام «الهوامل و الشوامل» گرد آمده است. ابوحیان در ضمن یکی از پرسش‌ها، به کوری رودکی اشاره می‌کند و می‌گوید:

از رودکی که کور مادر‌زاد بود‌، پرسیدند‌: رنگ در نزد تو چگونه است‌؟ گفت: مانند شتر

::

کتاب‌هایی که معمولا در حاشیه‌ی سمینارها منتشر می‌شوند چندان دل‌چسب نیستند. یا مثل مقالات فرمی نچسب دارند و یا کتاب‌های روی دست‌ماندهی اساتید است که در بودجه‌ی گل‌وگشاد سمینار فرصت انتشار می‌یابند.
کتاب «ادبیات و نقاشی ایرانی» که فکر کنم کنار سمینار سلطان محمد منتشر شده بود اما کتاب خوبی‌ست. دو محقق روس خلاصه‌ای از وضعیت ادبیات از زمان رودکی تا قرن‌های بعد و وضعیت انسان در ادبیات ایرانی پرداخته‌اند و بعد انسان در نقاشی ایرانی و بعد ادبیات ایرانی در نقاشی ایرانی و این بود که علاقه‌مند به رودکی شدیم و به این ترتیب ابوحیان توحیدی در یکی دو پست قبل تکرار شد و این بود که علاقه‌مند به سرگذشت ابوحیان توحیدی شدیم و بعد احتمالا ابوعلی مسکوی و بعد و بعد و این سلسله اتفاقات ردیف می‌شوند تا جایی که جایت خالی‌ست. گفتم که؛ جایت خالی‌ست.

برچسب‌ها:

2 Comments:
Blogger پژک صفری گفته‌ست؛
سلام بر شما!
شما را به خواندن يک سيب زميني کوچک دعوت مي کنم.

Blogger پژک صفری گفته‌ست؛
سلام بر شما!
شما را به خواندن يک سيب زميني کوچک دعوت مي کنم.